Fem år har gått siden OneCo Safe Yards ble etablert innen det ekspansive OneCo-konsernet. Da hadde dokka på Andøya (strengt tatt Voie), som stod klar i sin første versjon i 1974, ligget tilnærmet uvirksom i mange år.
Kvalitetene var der imidlertid: geografisk beliggenhet, ei dokk som er så stor at den kan ta imot det meste, nærhet til sentrale utstyrsleverandører som NOV og MacGregor, samt svære verkstedhaller og to gamle, men gode kaikraner.
– Da vi dokket inn den første båten for fem år siden, må jeg bare innrømme at vi var litt usikre. Men det gikk bra. Siden er kompetansen forsterket og faktisk har vi hatt to skip i dokk samtidig av og til, forteller Morten Endresen
Nå har OneCo Safe Yards alle de store offshorerederiene på kundelista. Og mens skipene som kommer inn, er stadig mer spesialiserte og avanserte og krever tilsvarende ekspertise fra dem som skal fikse på dem, er selve dokkingen et mer gammeldags håndverk.
Denne dagen ligger Normand Cutter i dokka. Hun er et Solstad-eid konstruksjonsstøtteskip. Blant det som skal gjøres, er å overhale «thrusterne», de to baugpropellene og motstykkene akter.
Normand Cutter er en svææær båt, 127,5 meter lang og 27 meter bred. Men fortsatt er det god plass i dokka, som måler 185 ganger 35 meter.
– Cruiseskip og store ferger, som Superspeed, får vi ikke inn. Men ellers kan vi ta imot det meste. Snart får vi et av Norleds mindre passasjerskip som seiler på Aker Brygge, opplyser Endresen.
Andre typer skip er også booket inn og tilbudsmulighetene er mange.
A
Rundt 80 mennesker jobber på området i disse dager, brorparten innleid fra andre OneCo selskaper, bemanningsbyråer og lokale verksteder. Tiltrengte spesialister er også hentet inn
– I denne typen virksomhet svinger oppdragsmengden fra dag til dag, og da er det viktig å være fleksible, forklarer Morten Endresen.
– Hvordan priser dere tjenestene?
– Å komme inn og ut av dokka, har en fast pris. Så koster det for hvert liggedøgn, pluss at det er faste priser for vann, kloakk, strøm og slikt. Så kommer selvsagt prisen for den tekniske jobben som skal gjøres. Vi må være konkurransedyktige på alt sammen!
– Bra det ikke ble boliger
– Det er gøy at OneCo er så flinke og sikrer seg oppdrag. Og så er det bra at området ikke bygd ut med boliger, som det lå an til på et tidspunkt, sier Svein Erik Halvorsen.
Gjennom Andøya Industripark eier han og makkeren Vidar Robstad det tradisjonsrike verkstedområdet på Voie. Fra sine kontorer i Strandhuset, hvor også OneCo har hovedkontor, har de panoramautsikt til ei dokk hvor aktiviteten har økt jevnt og trutt de senere årene.
– Det er jo noe av de siste vi har igjen av den type industri i vår region, og det er interessant å merke seg kompetansen som i økende grad trengs når skipene kommer inn: programmerere og ingeniører. At vi har lokale leverandører som kan stille opp, er kjempegøy! konstaterer Halvorsen.
Honnør fra industriveteran
Kjell O. Johannessen er en sørlandsk industriveteran som nå konsentrerer seg om oppbyggingen av «Regionalt samhandlingsnettverk for flytende havvind».
Dokka kjenner han godt fra før.
– Det er fantastisk hyggelig å observere framoverlente bedriftsledere og eiere som satser målbevisst på det grønne skiftet, en helt annen geskjeft enn vi drev med! kommenterer han - åpenbart med havvind i tankene.
– Eksisterende kompetanse kan konverteres til nye områder! lyder det engasjert fra veteran Johannessen.
Publisert i Fædrelandsvennen tirsdag 23 mars, skrevet av Rune Øidne Reinertsen